Halil Memiş: “Ek Gösterge Düzenlemesi Belediyelerde Mağduriyetler Oluşturmuştur”
Belediyelere ve belediye çalışanlarına karşı sorumluluk anlayışıyla hareket ettiklerini belirten Halil Memiş, MİARGEM’in yaptığı tespit ve analizlerin kamuoyu ile paylaşılma ihtiyacını hissettiklerini vurgulayarak aşağıda yer alan açıklamayı kamuoyunun dikkatine sunduklarını ifade etti.
KAMUOYU AÇIKLAMASI
“Kamuoyunda Ek Gösterge Paketi olarak bilinen ve TBMM Genel Kurulu’nda 1 Temmuz 2022 tarihinde kabul edilen 1.7.2022 tarih ve 7417 sayılı Devlet Memurları Kanunu ile Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun, Cumhurbaşkanının onayından sonra yürürlüğe girecektir.
Uzun zamandır kamuoyunun önünde tartışılan bir konu olmasına rağmen, söz konusu kanunun bazı kurumlarda hiyerarşik sorumlulukları dikkate almadan sonuçlandırıldığını üzülerek müşahade etmiş bulunuyoruz.
Hiç şüphesiz yapılan bu düzenleme kamuoyu beklentisinin karşılanması açısından son derece olumlu bir adımdır. Cumhurbaşkanımızın geciktirmeden kanunu onaylayarak yürürlüğe koyması da beklentimizdir.
Tahminimiz odur ki söz konusu 7417 sayılı Kanun yürürlüğe girer girmez tartışmaları da beraberinde getirecektir.
Özellikle sistematiklik açısından sorunlu olduğunu ifade edebileceğimiz Kanunda, belediye hiyerarşik yapısının, görev, yetki ve sorumluluk ayırımının ve ağırlığının bazı kadro unvanları açısından gözetilmediğini tespit etmiş bulunuyoruz.
Özellikle, büyükşehir belediyesi ve büyükşehir ilçe belediyeleri dışındaki müfettişler için unvan itibariyle ek gösterge belirlenmemiş olması noksanının yanında, Belediye Başkan Yardımcısı kadrolarının ek göstergelerinin 3600 rakamında bırakılmış olması da en büyük handikaplardan biri olarak görülmektedir. Bu düzenlemeyle belediyede çalışan birçok personelin ek göstergesi, başkan yardımcılarının ek göstergesinin üzerine çıkmıştır. Bu durumun, 6. Dönem Toplu Sözleşmenin Yerel Yönetim Hizmet Koluna İlişkin Toplu Sözleşmenin “Büyükşehir belediyelerine bağlı genel müdürlük daire başkanları ve belediye başkan yardımcılarının ek göstergesi” başlıklı 7 nci maddesinde konu ile ilgili olarak yer alan “Genel idare hizmetleri sınıfına dahil büyükşehir belediyeleri daire başkanları için ilgili mevzuatına göre uygulanan ek gösterge rakamından, büyükşehir belediyelerine bağlı genel müdürlüklerin daire başkanları ve belediye başkan yardımcılarının da yararlanması için çalışma yapılacaktır” şeklindeki hükmüne rağmen oluşmuş olmasını da anlamak mümkün görülmemektedir. Sonuç böyle olunca akla “sendikalar bu çalışmanın neresinde yer almışlardır” diye bir soru gelmiyor değil.
Burada kıyasen yazdığımız unvanlardakilerin belirttiğimiz ek gösterge rakamlarını hak etmediklerini düşündüğümüz gibi bir algının oluşmasını istemediğimizin bilinmesini istiyoruz. Amacımız, hiyerarşik olarak üstlendikleri yönetim sorumluluğu gereğince büyükşehir belediyeleri dışındaki belediyelerde en üst bürokrat konumunda olan başkan yardımcılarının, bu belediyelerdeki en üst rakamdan ek gösterge almasının gerekliliğini ortaya koymaktır.
Şunun da bilinmesi gerekmektedir ki; amacımız belediye başkan yardımcıları için öngörülen ek gösterge rakamından yüksek olduğundan bahsettiğimiz unvanlara ait ek göstergelerin gereksiz veya fazla olduğunu ifade etmek değil, başkan yardımcılarının ek göstergelerinin düşüklüğünü ifade etmektir.
Belediyede idari ve bürokratik sorumluluğun yanında yerine göre siyasi sorumluluğu da yüklenen belediye başkan yardımcılarının uğradığını düşündüğümüz bu haksızlığın, bizzat Sayın Cumhurbaşkanımızın talimatlarıyla yeniden gözden geçirileceğine olan inancımızı paylaşmak istiyoruz.
MİARGEM olarak yapacağımız çalışmayı TBMM’de grubu bulunan siyasi partilerin grup yöneticilerine bir rapor olarak sunacağız. Bu çalışmaya katkı vermek isteyen tüm belediye mensuplarının desteğine açık olduğumuzu ifade ediyor, noksanlıklarına rağmen yeni ek göstergelerin çalışanlara hayırlı olmasını temenni ediyorum.
Halil MEMİŞ
MİARGEM Başkanı“