Avrupa Birliği (AB) tarafından finanse edilen, Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı (UNDP) tarafından uygulanan ve Türkiye Belediyeler Birliğinin (TBB) ana faydalanıcısı olduğu proje kapsamında gerçekleştirilen zirvede, Eskişehir’de sivil katılım alanında yürütülen çalışmalar ve elde edilen sonuçlar değerlendirildi.
Kamu kurumları, yerel yönetimler, üniversiteler ve sivil toplum kuruluşları arasındaki iş birliğinin güçlendirilmesine yönelik çalışmaların ele alındığı programda, proje kapsamında oluşturulan katılım mekanizmaları ve uygulama örnekleri paylaşıldı.
Haller Gençlik Merkezi’nde yapılan programın açılış konuşmaları Eskişehir Vali Yardımcısı Hasan Çiçek, Eskişehir Büyükşehir Belediye Başkanı Ayşe Ünlüce, Avrupa Birliği Başkanlığı AB İşleri Uzmanı Mehmet Ömürbek, Avrupa Birliği Türkiye Delegasyonu Sivil Toplum ve Temel Haklar Program Yöneticisi İpek Seda Geçim Bakır ve TBB Genel Sekreter Yardımcısı Ulaş Altun tarafından gerçekleştirildi.
Çiçek: “Bu, Bir Yol Haritasıydı”
Eskişehir Vali Yardımcısı Hasan Çiçek, sivil katılımın güçlü demokrasilerin ve güçlü yerel yönetimlerin temel unsurlarından biri olduğunu belirtti. Eskişehir’in proje kapsamında pilot il olarak seçilmesinin kentteki kamu-sivil toplum iş birliği kültürünün bir sonucu olduğunu ifade eden Çiçek, proje kapsamında hazırlanan strateji ve eylem planlarının uygulamaya geçtiğini söyledi.
Çiçek, “Bu proje, masada kalan bir tasarım ya da kağıt üzerinde kalan bir proje değildi. Pratiğe kavuşan, günü ve zamanı geldikçe dinamik bir şekilde güncellenen ve aktive edilen bir süreçti, bir yol haritasıydı” dedi.
Ünlüce: “Eskişehir Dengeli Kalkınan Bir Şehir Olmak İstiyor”
Eskişehir Büyükşehir Belediye Başkanı Ayşe Ünlüce, proje kapsamında yürütülen çalışmaların kentteki farklı paydaşları ortak bir zeminde buluşturduğunu belirterek, hazırlanan stratejik plan ve eylem planından belediyenin çalışmalarının da yararlandıklarını ifade etti.
Proje sürecinde oluşturulan katılım mekanizmalarının yerel yönetim çalışmalarına önemli katkılar sunduğunu vurgulayan Ünlüce, “Eskişehir hemşehrilerine şunu vaat ediyor; biz nüfusun kontrolsüz bir şekilde aşırı arttığı bir şehir olmak istemiyoruz. Bütün yönleriyle dengeli kalkınan bir şehir olmayı vaat ediyoruz” diye konuştu.
Altun: “Gerçek Başarı, Kentin Geleceğini Sivil Akılla Birlikte Şekillendirebilmektedir”
TBB Genel Sekreter Yardımcısı Ulaş Altun, günümüzde bir kenti yönetmenin yalnızca temel belediyecilik hizmetlerini sunmaktan ibaret olmadığını belirterek, başarılı yerel yönetimlerin ancak vatandaşların karar alma süreçlerine katılımıyla mümkün olabileceğini ifade etti. Altun, “Bugünün dünyasında gerçek başarı; o kentte yaşayan her bir hemşehrimizin sesine kulak verebilmekte ve en önemlisi de kentin geleceğini ve çözümlerini sivil aklın gücüyle hep birlikte üretebilmekte saklıdır” dedi.
TBB olarak şeffaf, kapsayıcı, hesap verebilir ve katılımcı yerel yönetim anlayışını yaygınlaştırmayı hedeflediklerini belirten Altun, sivil katılımı tek bir projenin ötesinde kurumsal bir yönetim anlayışının parçası olarak gördüklerini söyledi. TBB’nin yerel yönetişim vizyonunun sahadaki en önemli uygulamalarından birinin de Sivil Katılım Projesi olduğunu vurgulayan Altun, “Bizler sivil katılımı tek bir projeye indirgemiyor; bu vizyoner proje fikrine sahip çıktığımızı kurum kültürümüzle ve makro politikalarımızla net bir şekilde gösteriyoruz” dedi.
Altun konuşmasında afet bölgelerinde kamu hizmetlerinin dirençli sunulmasını hedefleyen Depremden Etkilenen Bölgelerde Yerel Kamu Hizmetleri için Katılımcı, Kapsayıcı ve Yeşil İyileştirme Projesi (PACE) ile yerel iş birliği mekanizmalarının güçlendirildiğini, Hollanda Belediyeler Birliği ile yürütülen Türkiye’de Kentsel Planlamada Yönetişimin İyileştirilmesi Projesi (Govern-UP) kapsamında ise şehir tasarım süreçlerine çok paydaşlı yönetişim yaklaşımının dahil edildiğini belirtti.
Eskişehir Sivil Katılım Görev Gücü tarafından özellikle “Dirençli Şehir” ile “Erişilebilir ve Kapsayıcı Şehir” temalarında başarılı bir ortak çalışma pratiği ortaya konulduğunu belirten Altun, TBB olarak amaçlarının Eskişehir’de geliştirilen bu iş birliği modelini tüm belediyeler için kalıcı ve yapısal bir yönetişim standardına dönüştürmek olduğunu kaydetti.
Ömürbek: “Ortak Çalışma Kültürü Öğrenilerek Gelişiyor”
Avrupa Birliği Başkanlığı AB İşleri Uzmanı Mehmet Ömürbek, ortak çalışma kültürünün önemine işaret ederek, “Ortak çalışma kültürü bir deneme yanılma sürecinden geçerek, öğrenilerek ve zamanla bir davranış biçimine dönüşerek gelişiyor” dedi.
Proje kapsamında Eskişehir’de geliştirilen sivil katılım mekanizmalarının önemli sonuçlar ortaya koyduğunu belirten Ömürbek, bu deneyimin depremden etkilenen illerde oluşturulacak sivil toplum katılım mekanizmalarına da ilham verdiğini ifade etti.
Bakır: “Daha Katılımcı ve Dirençli Yerel Yönetimler İçin Bir Aradayız”
Avrupa Birliği Türkiye Delegasyonu Sivil Toplum ve Temel Haklar Program Yöneticisi İpek Seda Geçim Bakır, “Vatandaşların, sivil toplum kuruluşlarının, kamu kurumlarının, yerel yönetimlerin ve özel sektörün birlikte çalışarak daha katılımcı, daha kapsayıcı ve daha dirençli yerel yönetimler inşa etmesi amacıyla toplandık”dedi.
Bakır ayrıca demokratik yerel yönetişimin temel unsurları olan katılım, gönüllülük ve iş birliği kültürünün giderek güçlendiğini ifade etti.
Programın sonunda projeye katkı sunan paydaşlara plaket takdim edildi. Zirve, toplu fotoğraf çekimiyle sona erdi.












