Avrupa Birliği tarafından finanse edilen; Türkiye Belediyeler Birliği (TBB), Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı (UNDP), Avrupa Birliği Başkanlığı ve İçişleri Bakanlığı Sivil Toplumla İlişkiler Genel Müdürlüğü iş birliğiyle yürütülen proje kapsamında, Çanakkale’de sivil katılım alanında hayata geçirilen çalışmalar ve elde edilen kazanımlar değerlendirildi.
Kamu kurumları, yerel yönetimler, üniversiteler ve sivil toplum kuruluşları arasındaki iş birliğini güçlendirmeye yönelik uygulamaların ele alındığı programda; Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi (ÇOMÜ) akademisyenleri tarafından hazırlanan Sivil Katılım Rehberi’nin lansmanı da gerçekleştirildi.
Troya Müzesi’nde düzenlenen programın açılış konuşmaları Vali Yardımcısı Ömer Şahin, Çanakkale Belediye Başkanı Muharrem Erkek, UNDP Türkiye Mukim Temsilcisi Monica Merino, TBB Genel Sekreter Yardımcısı Feridun Ulutaş, ÇOMÜ Rektörü Prof. Dr. Cüneyt Erenoğlu ve Avrupa Birliği Başkanlığı AB Uzmanı Ceyhan Çiçek tarafından gerçekleştirildi.
Ulutaş: “Sivil Katılım Dirençli Kentler Yaratmanın Yegane Yoludur”
TBB Genel Sekreter Yardımcısı Feridun Ulutaş konuşmasında, günümüzde yerel yönetimlerin yalnızca temel belediyecilik hizmetlerini yerine getiren kurumlar olmanın ötesine geçtiğini belirterek, kentlerin geleceğinin ortak akıl ve katılımcı yönetim anlayışıyla şekillendiğini ifade etti. Ulutaş, TBB olarak şeffaf, kapsayıcı, hesap verebilir ve katılımcı yerel yönetim anlayışının yaygınlaştırılması için çalışmalar yürüttüklerini söyledi.
Sivil katılımın yalnızca proje bazlı bir yaklaşım olarak değerlendirilmediğini vurgulayan Ulutaş, “İyi yönetişim yolculuğunda katılımcılık, bizim için politika belgelerinde kalan bir söylem değildir. Sivil toplumun ve belediyelerin karar alma süreçlerinde vazgeçilmez bir çözüm ortağı olduğunu ortaya koyan mekanizmalar kuruyoruz.” dedi.
Çanakkale’nin proje kapsamında örnek uygulamaların hayata geçirildiği pilot illerden biri olduğunu belirten Ulutaş, “Dünya değişirken, kaynaklar sınırlıyken ve afet gibi çok boyutlu riskler varken; sivil katılım artık lüks değil, dirençli kentler yaratmanın yegane yoludur. Çanakkale’de atılan tohumlar bize gösteriyor ki; sivil toplum artık sadece talep eden bir yapı olmaktan çıkıp; çözüm üreten, karar alma süreçlerine ortak olan ve şehri birlikte yönetme iradesini ortaya koyan güçlü bir paydaş olma yolunda hızla ilerlemektedir.” ifadelerini kullandı.
Çanakkale’de Sivil Katılım Mekanizmaları Güçlendirildi
Programda UNDP Proje Yöneticisi ve Baş Teknik Danışmanı Neslihan Cankara tarafından Sivil Katılım Projesi kapsamında elde edilen kazanımlar ve öne çıkan sonuçlara ilişkin katılımcılara bilgi verildi.
Proje kapsamında Çanakkale’de oluşturulan Sivil Katılım Görev Gücü (SKGG) tarafından afete hazırlık ve afet sonrası yapılanma, çevre ve iklim değişikliği ile katılımda kurumsallaşma olmak üzere üç öncelikli tematik alanda çalışmalar yürütüldü. Kamu kurumları, yerel yönetim temsilcileri, üniversite, meslek kuruluşları ve sivil toplum örgütlerinin yer aldığı görev gücü tarafından hazırlanan politika önerilerinin büyük bölümü belediye planlarına entegre edildi.
Çalışmalar kapsamında çocukların karar alma süreçlerine katılımını desteklemek amacıyla Çocuk Meclisi kuruldu. Çevre ve iklim alanında katılımcı ve kapsayıcı iklim eylem modeli geliştirilirken, kentte çevre platformunun oluşturulmasına katkı sağlandı. Gönüllülük çalışmalarının tek çatı altında koordine edilmesi amacıyla Çanakkale Kent Gönüllüleri yapılanması hayata geçirildi.
Afet hazırlığı alanında eğitimler, tatbikatlar ve farkındalık çalışmaları yürütülürken, gençlerin yönetime katılımını destekleyen çalıştaylar ve gönüllülük faaliyetleri gerçekleştirildi. Sivil katılım kültürünün yaygınlaştırılmasına yönelik uygulamalar kapsamında düzenlenen Volunfest Gönüllülük Festivali ise farklı paydaşları bir araya getiren önemli etkinliklerden biri oldu.











